Znali smo da je Formula 1 jako skup sport, ali koliko je potrebno uložiti u pogonsku jedinicu za krajnji uspjeh? Najnovije otkriće kaže da se radi o sumi od oko 1.4 milijarde dolara potrebnih za osvajanje prvenstva.

S obzirom na astronomske troškove u vezi izrade pogonske jedinice, dva su proizvođača dovedena pred samo raskrižje. Renault i Honda temeljito razmišljaju isplati li im se ostati u trkaćoj seriji kojom dominiraju Mercedes, a od dogodine i Ferrari.

Šest godina dominacije Mercedesa je ostavilo traga u sportu. Privatne momčadi su puki promatrači zbivanja na vrhu i među tvorničarima, a i dolazak do bodova im postaje sve teža misija. Ostali tvorničari pak kupe mrvice i pokoji dobar zalogaj iza Mercedesa, ali nedovoljno za ubijanje dosade u prvenstvu.

One momčadi koje su surađivale s Mercedesom su pobrale vrhnje još 2014. i 2015. godine, dok im sada ni Mercedesove pogonske jedinice ne mogu garantirati dolazak do bodova (Williams, Racing Point). Od početka turbo-hibridne V6 ere do danas, Mercedes je pobijedio u 73.7% utrka, Ferrari 14.4%, Renault 10.2% i Honda 1.7%.

Iako se od F1 sezone 2021 tehnička pravila temeljito mijenjaju, pogonske jedinice koje su donijele nemir u motorsportsku zajednicu, ostaju nepromijenjene. Kao najveći problem se uz nedostatak buke navode visoki troškovi razvoja i izrade na koje čak ni veliki japanski i francuski proizvođači nisu imuni.

S druge strane, tu su financijski rezultati koji nisu za svih jednaki. Dok se Mercedes iz godine u godinu diže po prihodima i uspjesima na stazi, Renault bilježi pad od 1.6% zbog čega razmišljaju isplati li im se uopće ostati u sportu kao dežurna mušterija ‘velikih igrača’.

Trenutno Honda i Renault opskrbljuju četiri momčadi, dok bi od 2021. taj broj trebao pasti na tri jer se McLaren vraća k Mercedesu. U slučaju da obje strane odluče napustiti sport, F1 bi se našla u velikim problemima jer ne postoji proizvođač koji bi se na vrijeme pripremio za jako skupu avanturu (jedino Toyota, ako bi je ‘pošteno’ platili).

Mercedesova bajka, noćna mora za ostale

hamilton

Mercedes i Ross Brawn su čudesno osujetili dolazak hibridnog pogona u F1 i dvije godine ranije započeli transformacijski proces zbog čega su postali vodeća sila na stazi i tržištu. Svoju su tehnologiju iz bolida uspjeli prilagoditi cestovnim modelima, a ni sportsko-tehnološka dominacija im nije bila naodmet iz marketinških razloga.

Od 2013. do 2018. godine su podigli vrijednost Mercedesovog brenda za 16.7 milijardi dolara. Prema Interbrandu ona je iznosila 48.6 milijardi dolara u 2018. godini. Mercedes redovito rotira inženjere između automobilske proizvodnje i F1 tima, a nova generacija auta im garantira i podosta novotarija iz F1. Sportsko-poslovna harmonija u svom najboljem izdanju, knjiški primjer.

Iako mnogi tvrde da se radi samo o marketinškoj priči, šef Mercedesove F1 momčadi Toto Wolff nas uvjerava kako se novi motori S-klase temelje na njihovoj optimizaciji, kako isporukom snage, tako i učinkovitosti. Zasluge pritom pripisuje razvoju na trkaćoj stazi.

Mercedesov AMG One hyperauto je podigao letvicu među automobilima. S trkaćim DNK, F1 motorom pod haubom, preko 350 km/h top brzinom i cijenom 2.7 milijuna dolara predstavlja nenadmašnog rivala konkurentima. Jednostavno, nema proizvođača koji bi imao šanse u istoj kategoriji protiv AMG One.

Mercedesov je odjel za motore iznio podatak kako su od početka razvoja V6 turbo-hibridnog motora do kraja 2018. godine uložili oko 1,2 milijarde dolara. Na ruku im, osim šest uzastopnih duplih naslova, idu mušterijske momčadi Williams i Racing Point koje im za usluge isporuke pogonske jedinice plaćaju 37 milijuna dolara po sezoni.

Zanimljiv je podatak da od Mercedesa ima i većih potrošača, a to je Ferrari. Oni svoje podatke ne otkrivaju jer im F1 momčad financijski nije odvojena od proizvodnje automobila. Smatra se da su dosad potrošili najmanje 200 milijuna dolara više od Mercedesa, unatoč izostanku krajnjeg uspjeha, osvajanja naslova.

Britanski Aston Martin je nakon koketiranja s Red Bullom podignuo ručnu kočnicu i dao petama vjetra. Libertyev plan o ‘rezanju troškova’ im se nije svidio i radije će uložiti u projekt hiperautomobila Valkyrie gdje surađuju s Austrijancima i genijalnim Adrianom Neweyem.

Još uvijek postoji tračak nade

Verstappen i Leclerc, kotač uz kotač

Ako Formula 1 pod hitno ne poduzme drastične mjere s kojima bi zadovoljila potčinjene strane, prijeti joj mučna utrka s vremenom. Gledanost Formule 1 iz godine u godinu opada i na životu je ponajviše drže najjači igrači na auto-tržištu i financijski špekulanti, dok bi u realnosti to trebao biti auditorij i sponzori.

Ipak, genijalna mlada generacija vozača predvođena Maxom Verstappenom i Charlesom Leclercom su jedini dobar zalog u svijetlu budućnost F1. Nakon Maxa, Lando Norris i George Russell su nam pokazali da se kao novak-tinejdžer može itekako iznenaditi prekaljene aseve.

Liberty Mediji preostaju idući zadaci: zadržati ostale proizvođače, izjednačiti snagom pogonske jedinice i srezati troškove, podignuti neizvjesnost natjecanja i dati mladima priliku da prijete najjačim vozačima već u prvoj sezoni. Trkaća akcija, strast i uzbuđenje su najvrjednije što Formula 1 nudi tržištu i Liberty se mora usredotočiti na te ključne stavke.

Ako od sezone 2021 nastave s dosadnim utrkama i prvenstvima razriješenim nakon nekoliko uvodnih utrka, to je definitivni kraj kraljice motorsporta i početak sporadičnog kruženja pistom.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.