Promocija Mattie Binnota na mjesto šefa Scuderije Ferrari nije dočekana s velikim iznenađenjem među F1 pratiteljima. To je očekivana i prirodna reakcija top-menadžera momčadi iz Maranella zbog propuštene prilike za osvajanje naslova. Boljeg žrtvenog janjeta od Maurizija Arrivabenea nije bilo.

U novoj turbo-hibridnoj eri koja zasad predstavlja najveći tehnološki izazov, stabilnost je bila ključ napretka mnogih momčadi, a naročito Mercedesa.

Ferrari zadnjih godina zaostaje na nekoliko frontova za Mercedesom. Osim što su Nijemci primirili divu od bolida, s Hamiltonom su obavili bolji posao u drugom dijelu sezone 2018 i nije im nedostajalo konzistentnosti, što je ponovno bila Ferrarijeva slaba točka.

Osim toga, Ferrarijev način upravljanja timom se mijenjao svakim novim vodstvom, a sad će i po treći put od 2014. godine. Mercedes je, s druge strane, ustalio ekipu iz vodstva F1 momčadi i dovodi samo najbolje inženjere na tržištu.

Moramo priznati da tajming za smjenu Arrivabenea nije bio idealan jer se dogodio usred zimskih blagdana, ali takav potez odaje da je vrhuška Ferrarijeva menadžmenta spremna za temeljite promjene i da u potpunosti vjeruju u Binotta.

binotto arrivabene
Binotto i Arrivabene
Tko je Binotto i što je napravio u Ferrariju?

Čovjek iza Harry Potterovih naočala je tih i odmjeren gospodin koji već dugo vremena gleda kako trkaći tim funkcionira, ali i poklekne pred najtežim ispitom. Binotto je već vidio kako se tim može podignuti, ali i ‘raspasti’ u malo vremena.

Njegov je prethodnik bio karizmatični lider Maurizio Arrivabene koji je došao iz svijeta marketinga Phillip Morrisa. On je često zauzimao borilački gard na pit-wallu, srčano bodrio svoje vozače te dao dašak svježine i otkačenosti sportu koji se pretvorio u korporativnu igranku.

Iako je Arrivabene došao u Ferrarijevoj niskoj točki i povratio ga borbi za sam vrh, iz Ferrarija vjeruju da je tehnički direktor Binotto najzaslužniji za preokret i podizanje forme. Prošle su se godine ravnopravno borili s Mercedesom i prvi dio sezone stvorili dojam kako ćemo gledati epski okršaj do posljednje utrke sezone, ali smo se prevarili.

Pokojni predsjednik Ferrarija Sergio Marchionne je odigrao bitnu ulogu u napretku Binotta. On ga je odabrao za pravog kandidata na mjestu tehničkog direktora, nakon što je James Allison napustio momčad u ljeto 2016. i prešao u Mercedes.

Binottov CV (životopis) unatoč dugoj karijeri u Ferrariju nikad nije imao bitnu stavku dizajniranja trkaćeg auta. Zbog toga su ljudi izvana bili itekako skeptični u vezi njegove promocije jer Red Bull primjerice u svojim redovima ima genijalnog dizajnera Adriana Neweya koji već 30 godina izrađuje šampionske bolide.

Binottova uloga tehničkog direktora nije bila dovoditi u momčad najbolje inženjere na tržištu, već se fokusirao na briljantne umove koji su već bili u Ferrariju. To je prava odlika vođe koji izvlači maksimum iz svog tima jer ne mora nužno najbolja nogometna momčad imati najbolje igrače, kao što ni redatelj najboljeg film ne mora nužno angažirati najbolje glumce na tržištu.

Ferrarijeva horizontalna organizacija

Binottov utjecaj u Ferrarijevom odjelu za motore i preokret nakon grozne sezone 2014 je točno ono što šefovi Scuderije priželjkuju. Moderna F1 momčad više ne dizajnira bolid po principu one-man show, već na temelju suglasja stotine inženjera da naprave pobjednički paket te izmisle i usavrše ideje. Odluke se danas donose na temelju brojnih podataka i povratnih informacija, a ne viziji individualca, koliko god on bio briljantan.

Binotto je restrukturirao Ferrarijev tehnički odjel i uveo horizontalnu umjesto vertikalne organizacije. U horizontalnom sistemu, svi inženjeri imaju pravo iznijeti ideje i uključiti se u proces u kojem smatraju da mogu doprinijeti. U vertikalnom bi sistemu vjerojatno zapeli u koracima jer bi svoje ideje morali iznosili šefu odjela koji bi onda dalje odlučivao što po tom pitanju.

S novim pristupom je Ferrarijeva organizacija dopustila inženjerima da razmišljaju van okvira i ideje su se počele rojiti. Prije su primjerice inženjeri većinu vremena morali paziti da svoje tehničke direktore drže sretnim i da ih što manje uznemiruju, a danas imaju pravo ući u bilo koju domenu.

Ferrarijeve inovacije su produkt takve organizacijske politike – unikatna bočna krila, solucija s retrovizorima, dupla baterija, pa čak i pomoćni spremnik za ulje.

U horizontalnoj organizaciji je cilj svim odjelima što više pomoći u izradi što boljeg bolida i nema prioretiziranja grupe koja će voditi glavnu riječ. Odjel za aerodinamiku, mjenjač ili šasiju nisu više radili u izolaciji. Od početka procesa unutar Ferrarija, svi zajedno rade na jednom cilju.

U Scuderiji nije uvijek sve išlo kao po loju. U sezoni 2017 su imali dramatične probleme s pouzdanošću koji su ih skupo koštali. Binotto je prepoznao da je kvaliteta paketa onolika koliko i njegova najslabija točka pa se brzo bacio na posao oko pouzdanosti.

U zadnjoj sezoni, jaku bazu bolida SF71H na kraju nisu kapitalizirali, ponajviše radi strateških i vozačkih grešaka. Ponekad je bilo i krivih inženjerskih procjena oko novih dijelova u drugom dijelu sezone, ali sve je to dio igre kad si na vrhu poretka.

Ni Mercedes nije bio savršen po tom pitanju jer su imali puno problema s upravljivošću bolida na početku sezone, a i s potrošnjnom guma pri kraju.

Binottovi organizacijski talenti su ono što će dati priliku Scuderiji jer novi šef itekako razumije proces razvijanja bolida, u tvornici i na stazi. S pristupom kojeg njeguje (horizontalni), vjeruje podređenim inženjerima i otvara priliku timu da raste svakim danom.

Binotto prema mišljenju poznanika ima miran pristup i neće se dovoditi u situaciju kao Arrivabene koji je za vrijeme najtežeg potopa Ferrarija (VN Njemačke i VN Italije) zatvorio vrata medijima i dodatno podignuo razinu pritiska na vozače i ostatak momčadi. Osim što se zatvaranje vrata medijima pokazao lošim PR-ovskim potezom, takav je stav započeo lavinu kritika i tim je zapeo u negativnoj spirali.

Nadamo se da je novi šef Scuderije vidio i naučio lekcije. Organizacijski pristup, filozofija rada i kontrola kvalitete su elementi s kojima može povratiti Ferrari na vrh jer najbrži bolid ne donosi nužno naslov. To smo već vidjeli prošle godine.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.