Kada si vodeća momčad na gridu, jako je teško zauzdati vozače, naročito ako se radi o mladom i starom lavu, kao što je u Ferrarijevu slučaju sa Sebastianom Vettelom i Charlesom Leclercom. Jedan je četverostruki prvak, a drugi je tek u naletu.

Situacija između njih se kuha od samog početka sezone u Australiji. Tada je Leclerc tražio od stratega da ga stariji kolega Vettel propusti, ali momčad mu nije pomogla. Ipak se radilo o prvoj violini Ferrarija. Slične su se situacije nastavile događati i u narednim utrkama (Kina, Španjolska) gdje nije bilo problema oko rohade, sve do početka drugog dijela sezone.

Ferrari se s ljetne stanke vratio dominantan. Popravili su performanse bolida u sporim i srednjim zavojima te se stavili uz bok Mercedesu i Red Bullu, a sačuvali su superiornost na pravcima. Dovoljno za četiri uzastopne Pole pozicije Charlesa Leclerca i to na stazama sasvim različite konfiguracije – brzi i tehnički Spa, superbrza Monza i gradski Marina Bay.

Nakon ‘singapurske rohade’ i pobjede Sebastiana Vettela, tenzije su se blago podigle jer se Leclerc osjećao ‘nasamaren i zapostavljen’. Ipak, Ferrarijeva je strateška odluka na papiru ispala odličan potez jer boljeg rezultata od dvostruke pobjede nema. Leclerc se stoga nije imao pravo žaliti na momčadsku odluku.

U Rusiji se situacija dodatno zahuktala kod crvenih jer Pole pozicija nije najbolje startno mjesto. To je Leclerc tek ovog vikenda naučio. Naime, do prvog kočenja na kraju pravca je preko 1,2 kilometra. To daje priliku vozačima u zavjetrini za pretjecanje, ponajviše onima koji kreću iz drugog reda i prije kočenja.

U takvoj je situaciji bio Seb Vettel jer je startao s trećeg mjesta. Nakon samo 200-300 metara od početka utrke, uhvatio je brzinu s kojom je poput brzog vlaka prošao pored momčadskog kolege koji mu je namjerno davao zavjetrinu kako bi se kao momčad lakše obranili od Mercedesa Lewisa Hamiltona.

Bila je to uigrana predstava crvenih do idućeg kruga kada je Leclerc tražio svoju vodeću poziciju nazad. Onda je uslijedio dramatičan prevrat – Vettel je izignorirao naredbu o propuštanju.

Leclerc se bunio jer je sve napravio po dogovorenom planu. Dobro je startao, sačuvao prvo mjesto i dao kolegi Vettelu zavjetrinu za prestizanje glavog rivala Hamiltona. S druge strane, Seb ne samo da se probio ispred Hamiltona i Leclerca, već je započeo ubojiti tempo kojeg ni Leclerc nije mogao pratiti.

Preslika Singapura

Ferrari je imao odličnih 1-2, a na zidu vlada strka-zbrka. Leclerc želi u vodstvo, a Vettel ignorira naredbu o propuštanju jer će u protivnom potpasti pod Hamiltonov pritisak. Sasvim opravdan razlog jer su prvo Vettelu prerano javili da propusti Leclerca, a poslije propuštanje nije imalo smisla jer se sam sve više udaljavao.

S obzirom da je nakon samo nekoliko kruga bilo posve jasno da nema ništa od promjene pozicija i da kontroliraju utrku, okrenuli su se obračunu s Mercedesom kojem su oba vozača startala na dugotrajnijim, srednjim gumama.

Vettel je vozio jednu od najjačih utrka ove sezone. Ponovno je pokazao zube i zašto je četverostruki prvak. Dao je prijeko potrebnu dozu ohrabrenja sebi i navijačima kako još uvijek ima trkaćeg žara i gladi za pobjedom. Unatoč momčadskim sputavanjima u vidu bespotrebne komunikacije, održao je koncentraciju i vozio besprijekorno dok ga nije izdala MGU-K jedinica.

Biti u situaciji s Leclercom kao što je on je jedan od najvećih izazova u karijeri F1 vozača. Takve smo slučajeve vidjeli u bliskoj povijesti s Fernandom Alonsom i Lewisom Hamiltonom ili Verstappenom i Ricciardom. Kada se u istoj garaži nađu stari i mladi lav, nema mjesta za dvojicu.

Kocka je bačena

Dok su se u Ferrariju lomila koplja oko što elegantnijeg strateškog rješenja, utrka je zašla u nepredvidljivu fazu, a potencijalni izlazak SC-a im je prošao ispod radara. Mercedes se za isti strateški orijentirao.

Srednje gume na bolidu Lewisa Hamiltona su proradile pet krugova prije ulaska Leclerca u boks i započeo je osjetno snižavati prednost. Ferrari tada radi ključan odabir jer pozivaju Leclerca po nove gume kako bi u međuvremenu nadoknadio zaostatak za Vettelom i prestigao ga preko boksa (eng. undercut).

Tako je i bilo jer su ostavili Vettela na istrošenim gumama na stazi nekoliko krugova, taman za izlazak iz boksa iza Leclerca. Šef Ferrarija Binotto je poslije utrke kazao da nisu namjerno ‘undercutali’ Vettela jer je Leclerc rano potrošio meke gume. Bilo bi jako zanimljivo vidjeti drugi dio utrke da nije bilo SC-a i nesretnog kvara.

Poslije utrke su se pravdali iz Scuderije da je Vettel ostao duže na stazi kako bi se obranili od potencijalnog sigurnosnog auta i gubitka vodstva od Hamiltona, ali kvar na MGU-K jedinici je dao Mercedesu pobjedu na pladnju.

Vettel je morao parkirati Ferrari u trećem sektoru zbog čega je aktivirao VSC (virtual safety car) koji je masovno pogodovao Mercedesu. Slučaj je to zbog kojeg se razmišlja o promjeni pravila jer umjesto da ‘neutralizira’ utrku, VSC nekome može strateški ići na ruku i otvoriti mu put ka pobjedi. Ipak, vjerujemo da sportu treba takvih trenutaka neizvjesnosti. Utrka se ne bi trebala neutralizirati kao nekoć jer tada bi nastao još veći problem – gužva u boksu dočim se otvori.

Vettelov kvalifikacijski pad

Sebastian Vettel je nesretnim odustajanjem na VN Rusije osigurao pobjedu u srcima navijača. Osvojio je najviše glasova publike u službenom izboru vozača dana. Glavnim se motivom pokazao stav i brzina koju je pokazao u prvom stintu i oduševio borbenošću. Zbog takvih se vozačkih odlika stječe ugled u zajednici jer u zadnje vrijeme mu nije lako s mladim lavom Leclercom.

Trebamo naglasiti Sebovu najslabiju točku – u zadnjih je devet kvalifikacijskih obračuna izgubio od mlađeg kolege! Zadnji put je startao s bolje pozicije od Leclerca na gostujućem terenu u Monaku kada je domaćin ispao u Q1 zbog katastrofalne timske odluke da bude na srednjim, umjesto mekim gumama.

Uzmemo li u obzir koliko su bitni kvalifikacijski nastupi i da je start iz trećeg reda i dolazak do pobjede ravan senzaciji, Vettel mora pod hitno poduzeti teške mjere. Pokazao je brzinu i stratešku mudrost u utrci, ali danas su kvalifikacije prevelik dio posla.

Vjerujemo da nitko ne bi želio biti u njegovoj koži jer za kolegu ima novaka koji je iz svake prilike sve spremniji i brži je izazov karijere. Vettelu će također biti sve teže opravdati izdašno Ferrarijevo ulaganje jer zasad ima deset puta veću plaću od Leclerca, dok situacija na bodovnoj tablici i međusobnih okršaja izgleda bitno drukčije.

Slobodno možemo konstatirati kako su sezone 2019 i 2020 kada će se lomiti karijera četverostrukog prvaka Vettela. Mlade generacije vozača su u naletu, a stara garda predvođena Hamiltonom je pod itekakvim pritiskom ‘dojučerašnjih’ F2 vozača. Vozačko znanje koje je pokazao prvo Max Verstappen, a sada i Lando Norris te George Russel, potvrđuje kako je itekako moguće biti brz i uspješan tinejdžer u Formuli 1.

Stoga nas ništa ne čudi Charles Leclerc koji je već prošle sezone dao do znanja o kakvom se iznimnom kapacitetu radi. Ako Seb uspije izdržati i osigurati primat nad Leclercom, taj će mu pothvat vrijediti kao najmanje još jedan naslov.

1 KOMENTAR

  1. Sumnjam da će Vettelu uspjeti povratiti sve svoje snage. Predugo je bio sa Raikkonenom i uspavao se, “umrtvili su mu se živci”.
    Leclerc traži svoje – ima toliko snage, volje, talenta, da tu neće biti mjesta za Vettela. Ferrari treba odlučiti; Vettel ili Leclerc?

    Tekst je vrlo, vrlo objektivan i realan – hvala na vašem osvrtu. Bilo ga je zadovoljstvo čitati. Pozdrav,

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.