Nova sezona Formule 1 uskoro počinje s prvim predstavljanjem bolida za 2018. Sve su oči ponajviše uprte u dvije najjače momčadi – Mercedes i Ferrari.

Interesantno je da su obje momčadi napustile filozofiju prethodnog bolida nakon veoma ujednačene borbe za naslov prvaka u prethodnoj sezoni.

Vjeruje se da Mercedes prelazi na dizajnerski koncept s višim stražnjim krajem bolida kakav Red Bull ima već pet godina. Ferrari je takav koncept usvojio tek od prošle sezone, a od ove godine bi trebao povećati međuosovinski razmak po uzoru na Mercedes.

Dizajnerski je cilj u tvornicama Mercedesa i Ferrarija tokom zime optimizacija aerodinamike bolida s konceptom višeg stražnjeg kraja i odabranim međuosovinskim razmakom. Stoga nas čudi kako su se obje momčadi odlučile za moglo bi se kazati radikalan potez.

Razlike između Ferrarija i Mercedesa u 2017.

Stručnjaci su zapazili kako je Ferrari prošle sezone imao više sirovog prianjanja od Mercedesa, ali su zaostali s učinkovitošću između balansa prianjanja i otpora zraku. Ferrari je bio manji i lakši od Mercedesa pa su mogli distribucijom težine imati više prostora za postavke bolida.

Mercedesov koncept niskog stražnjeg kraja je djelo Mike Elliota, bivšeg šefa aerodinamičkog tima iz Lotusa. Njegovi su bolidi priskrbili Kimiju Raikkonenu i Romainu Grosjeanu izuzetno jaku formu u 2012. i 2013. godini.

Promjena se dogodila prošle godine kad su nove tehničke regulacije o široj šasiji posljedično proširile i podnicu bolida. Takav je razvoj otvorio prednost konceptu visokog stražnjeg kraja. O tome najviše svjedoči što su gotovo sve druge momčadi prešle na viši stražnji kraj zbog povećane snage podnog efekta.

Bolid s višim stražnjim krajem pojačava podni efekt pri većim brzinama. To znači da nagib podnice otvara više prostora za stvaranje zračnog vrtloga između bolida i podloge. Valja naglasiti i da veći prostor omogućava veću brzinu protoka zraka što u konačnici pridonosi jačem pritisku za podlogu.

Mercedes je kompenzirao manu s povećanim međuosovinskim razmakom koji je bio čak 14 cm duži od Ferrarijeva. Zbog toga su patili na kilaži i sezonu su započeli s čak nekoliko kilograma više od minimalne što znači da uopće nisu mogli raspolagati balastom. U konačnici je to značilo manje prostora za fino podešavanje bolida i lošije iskorištavanje guma.

Problemi s kilažom su im se nastavili i nakon prvih poboljšanja jer nisu mogli u potpunosti optimizirati raspored težine. Ferrari nije imao takvih problema jer su imali 8 kg manje od dopuštene pa su balast mogli koristiti proizvoljno.

Što im je činiti?

FIA-ine regulacije dopuštaju omjer rasporeda težine 45.5 – 46.7 na prednji dio i 54.5 – 53.3 na stražnji kraj bolida. S obzirom da je Ferrari nepotrebno izgubio performanse na kraćem međuosovinskom razmaku, smatra se da će ove sezone imati oko 9 cm duži razmak.

Mercedesove muke iz prvog dijela sezone i kako ga je Hamilton nazvao ponašanjem dive je nametnulo cilj momčadi napraviti bolid s pristupačnijim performansama od prošlogodišnjeg W08.

Zasad su ovo tehnička nagađanja stručnjaka koja će biti potvrđena ili opovrgnuta skorim predstavljanjem bolida javnosti. Tek ćemo tada vidjeti što su ustvari momčadi napravile, koliki će im biti međuosovinski razmak i izgled stražnjeg kraja. Fotografije, analize i ostali podaci će biti dostupni već nakon prvih testova u Barceloni krajem veljače.

 

POVEZANO – Tehnička analiza s kraja prošle sezone