Andrea Dovizioso već drugu sezonu zaredom osvaja titulu viceprvaka iza Marca Marqueza. Prošle je godine u samom finalu izgubio od Španjolca, a ove se sezone puno ranije morao pomiriti sa sudbinom.

Dovizioso je zbog odličnih izvedbi na stazi i strateškog umijeća dobio nadimak Profesor, a njegova je tehnika vožnje među najboljim primjerima ‘školske’ vožnje MotoGP vozača.

Što se promijenilo u 10 godina?

Vožnja MotoGP motocikla se mnogo promijenila otkad je Dovizioso ušao u kraljevsku klasi 2008. godine. Kao najveću razliku ističe intenzitet s kojim danas upravljaju motociklom. Kaže da je puno viši nego prije i da moraju biti u potpunosti fizički spremni.

Druga bitna stavka je elektronika koja se značajno razvila u 10 godina i sve više utječe na vozački stil. Prema Doviju, elektronika je puno bolja i vozači je sve više koriste kako bi kvalitetnije upravljali paketom.

Gume prema Talijanu ne treba uspoređivati jer nema boljih i lošijih, već im se vozač treba najbolje prilagoditi. “Kod Michelina male stvari mogu imati velik utjecaj pa vozači i momčadi ponekad izgube smjer jer budu jako blizu rješenja, a na kraju se pogube”, govori.

“Dosta puta je teško razumjeti što se treba učiniti pa u boksovima čujem vozače kako negoduju u kakvim su problemima i da im je nemoguće voziti, ali ja ne mislim da je to tako. To je samo loš osjećaj, a ustvari je odgovor jako blizu. Takva je karakteristika aktualnih guma, dok je Bridgestone bio masu drugačiji”.

Dovizioso kaže da pristupa zavojima s obje gume na sličan način. Najveća razlika između japanskog i francuskog proizvođača je ta što vozači na limitu imaju tendenciju blokirati prednju Michelinku pri kočenju na kraju ravnice, što je bilo gotovo nemoguće s Bridgestonom. To je osjećaj s kojim se mnogi vozači nisu ni susreli prije ulaska u kraljevsku klasu.

Stoga Dovi preporučava biti osjećajniji na kočenju i gubiti što manje gripa jer treba biti brz, ali na siguran način. Michelinove prednje gume ne može opteretiti kao Bridgestoneove.

“Ja sam jak na kočenju, a ako si takav, onda je normalno da imaš više prednjeg gripa od konkurenata. S vremenom dobijaš sve više informacija prednjeg dijela i učiš ga koristiti. S Michelinom se mora učiniti kočenje još dok si izravnat”, dodaje.

“Najveća razlika je što pokreti moraju biti meki i usporeni jer ako ste jaki na prednjem dijelu motocikla do sredine zavoja, tada ćete biti jako spori kada opustite kočnicu i date gas. Promjena opterećenja na gumama je jako loša za Michelin i izvodim je sporije nego na Bridgestonu”, objašnjava.

“S Bridgestoneom sam u potpunosti morao koristiti prednju gumu jer je stražnjoj nedostajalo gripa. S Michelinom je suprotno i dosta toga radimo sa stražnjim krajem – kočenje, skretanje i ubrzanje”.

dovizioso

Dovi o utrkivanju i važnosti guma

Trkaći vozač svakim trenutkom provedenim na motociklu nešto nauči, a Dovi je 2017. godine vjerojatno najbolje upravljao stražnjom gumom. Ona je prema njegovim riječima bila ključ jake forme i rezultata.

“Iako sada i po 10 vozača bude u stanju napraviti podjednako brzi krug, to nije način kako pobjeđivati MotoGP utrke. Za pobijediti je uvijek potrebno nešto drugačije i nikad nije isto. Nekad moramo čuvati gume od starta, nekad možemo pritiskati cijelu utrku…svaki je put drugačije i ovisi o smjesi koju Michelin dopremi na stazu”, navodi aktualni viceprvak.

Michelinove stražnje gume su se promijenile nakon uvodnih utrka u 2018. Talijan smatra kako je grip na stražnjem kotaču nešto lošiji nego prošle godine, ali i da su proklizavanja na ulasku i izlasku iz zavoja linearnija.

“Moramo se uvijek prilagoditi, takva je priroda našeg sporta. Nekad se radi o načinu kako koristiti prednju ili stražnju kočnicu, nekad o linijama…sve se uvijek mijenja. To je naš posao, razumjeti sve što bi trebali za izvlačenje maksimuma performansi iz motocikla i guma”, objašnjava.

“Na nekim stazama ne smijemo izvlačiti puni potencijal iz stražnje gume jer ako ulazimo i izlazimo s punim naponom u zavoj, nećemo imati dovoljno gume za završiti utrku. Također moramo paziti kako dodajemo gas i sačekati pravi trenutak za puni. Razlike su vrlo male, a kad smo svi na limitu, sitni detalji čine veliku razliku”.

Dovizioso priznaje kako se iz slobodnih treninga ne može do kraja razaznati gdje je tko jer sve leži u povratnoj informaciji od guma, tj. što je bolje činiti kao vozač da bi gume bile u boljoj formi. U utrci je jako teško razumjeti granicu potrošnje, ali kad se do nje dođe… ‘you are fuc*ed'”, iskreno će Talijan iz Foglija.

Dovizioso kao strateški vozač preferira aktualni način utrkivanja. Vjeruje da su svi MotoGP vozači vrlo brzi, ali i da ih manje od pola može voziti brzo i čuvati gume u isto vrijeme.

O svom je vozačkom stilu i položaju tijela kazao da ga nije puno mijenjao tokom godina, ali uvijek na tome radi, bez obzira na blage promjene.

“Ako pogledate fiziku utrkivanja i vozačke stilove svih mladih vozača, a među njima i Marca, činit će vam se da ne možete ići brzo ako ne vozite kao i oni, ali na kraju krajeva, stvari ne moraju biti takve. Razmišljao sam o tome i na kraju shvatio da to nije bit”.

O borbi s drugim vozačima Dovizoso kaže da je sada nešto teže nego prije jer svi koče kasnije i dolaze u zavoj s više opterećenja na prednjoj gumi. To znači da se ne može pronaći bitnija razlika na kočenju jer je i suparnik već na samom limitu.

“Manje je prostora za igru i ne smijete previše riskirati, tako da nije lako. Ali, s Michelinom imamo dobar grip u sredini zavoja tako da se možemo pripremiti na jači izlazak nego što smo mogli s Bridgestonom. Tokom izlaska iz zavoja se hvata dobra pozicija za napad na vozača ispred”.

Sada imamo više gripa nego prije u zavojima s većim nagibom tako da možemo dobiti više vremena na izlasku i biti bliže nego prije”, zaključio je Profesor Dovi.