Home Formula 1 Legendarno rivalstvo Senne i Prosta

Legendarno rivalstvo Senne i Prosta

0
Legendarno rivalstvo Senne i Prosta

Rivalstvo Ayrtona Senne i Alaina Prosta je prema mnogim obožavateljima Formule 1 najlegendarniji obračun kojem smo imali prilike svjedočiti.

To su bile godine kad su se vozači budili u nedjeljno jutro pa bi se sudbinski zapitali: “Što će se danas dogoditi?”, jer su nesreće bile učestala i ozbiljna životna ugroza.

Dvojac višestrukih šampiona se žestoko borio u periodu dok su dijelili garažu McLarena 1988. i 1989. godine. Suradnja je kulminirala u japanskoj Suzuki ’89, sudarom u posljednjoj šikani.

Senna je ambiciozno napao Prosta i iskoristio zadnji komad asfalta za pretjecanje, a Profesor zatvorio vrata u posljednji trenutak. Duel je završio sudarom zbog kojeg je Prost odustao, a Ayrton nastavio s oštećenim bolidom.

Ayrton je pobijedio utrku, ali suci su ga diskvalificirali jer se na “neprimjeren” način vratio na stazu. Za Ayrtona je ovo bila čista politička odluka koja je donesena od strane tadašnjeg predsjednika FIA-e J.M. Balestrea.

Također je zaradio novčanu kaznu od 100 tisuća dolara na ročištu tjedan dana kasnije pred komisijom u Parizu i etiketu “Opasnog vozača”.

Alain Prost je osvojio naslov pa napustio McLaren i potpisao za Ferrari zbog narušenog timskog odnosa.

Kako je sve započelo?

Ayrton Senna se priključio McLarenu u sezoni ’88. Novi kolega mu je bio ni manje ni više nego dvostruki svjetski prvak Alain Prost. Bila je to Sennina prilika da pokaže svima koliko je specijalan.

Senna je vjerojatno bio i preozbiljan u svom naumu. Pokazao je to na VN Monaka 1988. godine kad je vodio utrku za gotovo minutu ispred drugoplasiranog Prosta. Redao je brze krugove i naposljetku se zabio u zid u 67. krugu utrke.

Prost je poslije utrke dao do znanja javnosti kako ga Senna nije samo pokušao pobijediti, već pokazati svima koliko je bolji od njega. Također je dodao da je Sennina specifična kvaliteta ujedno i njegova najveća slabost.

Nakon katastrofalnog podbačaja, Senna je priznao kako je greška uzrokovana stanjem samopouzdanja u kojem se nalazio. Smatrao se blizu perfekcije. To ga je dovelo do privremenog gubitka koncentracije zbog koje je pogriješio.

Ayrton je naučio vrijednu lekciju, nakon čega se više nikad nije osvrtao na nju.

Sudari u Suzuki ’89 i ’90

Senna je vjerovao kako je bliski odnos između predsjednika FIA-e J.M. Balestrea i Prosta utjecao na konačnu odluku. Čak je razmišljao o povlačenju iz sporta jer je odluku smatrao “kriminalnom”.

Šef McLarena Ron Dennis je uvjerio Sennu da odustane od povlačenja riječima:

“Ako si iskren sa svojim vrijednostima i vjeruješ da su te vrijednosti prave, tada odmicanje od tamnih sila s kojima si se susreo u životu, više nije opcija”.

Alain Prost je svo vrijeme izričito odbijao optužbe kako je namjerno skrenuo u Sennu. Sljedeću je sezonu prešao u Ferrari, ali rat riječima nije prestao.

“Ayrton ima mali problem. Misli da se ne može ubiti, vjeruje u Boga, i smatram da je to izuzetno opasno za nas druge vozače”, kazao je Prost početkom 1990. godine.

Senna mu je vrlo brzo odgovorio: “To što vjerujem u Boga, ne znači da sam besmrtan, ne znači da sam imun kao što se tvrdi. Strah me kao i bilo kog drugog od ozljede, naročito vozeći bolid F1. Tu je opasnost konstantna”.

Dvojac se ponovno našao u gotovo identičnoj situaciji, samo sa izmijenjenim ulogama u Suzuki. Ako Prost ne završi utrku, Senna postaje prvak.

Senna je osvojio Pole poziciju tog vikenda i zahtijevao da se prva pozicija pomakne na čistu stranu jer je dotad bila na nekarakterističnoj prljavoj unutarnjoj strani staze.

Prost je osvojio drugo mjesto, a Sennin je zahtjev odbijen od strane predsjednika FIA-e J.M. Balestrea.

Sutradan je na startu Profesor Prost poveo utrku, ali Senna ga je napao već na kočenju za prvi zavoj eliminirao i zaključio obojici utrku u pijesku.

Brazilac je postao prvak na gorak način, a sve zbog frustracija izazvanih događanjima van staze tog vikenda, ali i prošle sezone.

Slikovni rezultat za prost senna 1990 japan

Senna je opovrgnuo optužbe da se namjerno sudario s Prostom. “Vidio sam priliku za pretjecanje i krenuo sam. To je ono što trkaći vozači rade”, kazao je Sir Jackiju Stewartu. Tek se poslije otkrilo kako se Senna namjerno zabio u Prosta.

Interesantna je klauzula u Prostovim narednim ugovorima kako Senna bez obzira na sve ne smije biti njegov kolega. (Hamilton/Alonso situacija)

Prost je 1993. godine osvojio svoj četvrti naslov svjetskog prvaka i oprostio se od oktanskog sporta na pravi način. Na podiju posljednje utrke sezone u Adelaidu smo ih vidjeli zagrljene jer Prost više nije bio rival i nije bilo razloga za neprijatnost.

Ono u čemu su Prost i Senna bili jako slično je da su bili izuzetno kompetitivni pojedinci kojima nije bilo drago izgubiti. To je crta koja veže sve šampionske velikane sporta.

Kad je Senna poginuo, Prost kaže da je i dio njega stradao. Njihove su karijere bile vezane dugi niz godina. Nije se moglo reći Senna, a da ne pomislimo na Prosta, niti kazati Prost, a da ne pomislimo na Sennu.

Ironično je u cijeloj priči da je Senna u kobno nedjeljno jutro prije VN San Marina razgovarao s Alainom Prostom o ponovnom osnivanju udruge GP vozača za poboljšanje sigurnosti u Formuli 1.

S obzirom da je Alain bio u mirovini i kao veteren sporta, Senna mu je ponudio da zastupa vozače, već od iduće utrke u Monaku.

Kako se sudbina ponekad na čudne načine poigra s ljudima, Ayrton Senna je svojim stradanjem stvorio svijest o važnosti sigurnosti F1 vozača.

Naglasili bi kako je bez obzira na dugogodišnji rivalitet, zavade na stazi i van nje, Alain Prost bio na poziciji glavnog nosača Ayrtonova lijesa.

Prost sada s godinama iskustva i kad su se dojmovi slegli, vjeruje da su on i Senna neznajući bili žrtve vlastitoga uspjeha. Smatra da nisu dobili zaštitu koju su trebali od medija i sponzora.

“Bili smo jako izloženi i ranjivi. Mnogima je bilo u interesu i bili su izuzetno motivirani da dobiju ovakvu vrstu priče. Tada nismo toga bili svjesni. Sve što smo tada željeli je bilo pobijediti”, zaključio je Prost.

Ne čudi nas stoga Ayrtonov odgovor na upit koji mu je najdraži rival s kojim se utrkivao u karijeri. Kazao je: “Karting kolega s početka karijere u Europi – Terry Fullerton”.

Odgovorom je iznenadio reportera, ali i gledateljstvo pa objasnio: “Tada nije bilo novca, nije bilo politike, već čisto utrkivanje”.