Nakon velikih tehničkih promjena, nevezanih za pogonsku jedinicu u 2017. godini, bolidi su se počeli vraćati u neke starije dane kada su bili širi i brži.

Promjene za sezonu 2018. su relativno male, ali ne i beznačajne, a neke su i vrlo očite. U nastavku vam donosimo prikaz i objašnjenje onih najznačajnijih.

T-krilca i peraja morskog psa odlaze u prošlost

piola

Nakon što su donesena nova pravila za sezonu 2017. godine, timovi su kao i uvijek tražili “rupe” u pravilnicima ne bi li uspjeli na pošten način zavarati druge i tako ostvariti prednost.

I tako su se otkrila područja bolida koja nisu bila vezana uz nikakva pravila, što nam je donijelo T-krilca i takozvanu peraju morskog psa.

piola

Blokovi crvene boje pokazuju gdje je razvoj bio zabranjen, ali kao što se može vidjeti mali središnji prostor je bio slobodan od svih ograničenja što je dovelo do nekih ekstremnih rješenja na tom području.

Williams je koristio dvostruko T-krilo, dok su Force India, McLaren i Renault išli korak dalje eksperimentirajući s višestrukim plohama, odnosno krilima. Svrha takvih krila je bila bolje usmjeravanje zraka na stražnje glavno krilo, a u nekim su slučajevima uspjeli pomoću njih dobiti i veću potisnu silu.

Halo zaštita postaje stvarnost

piola

Svaki čovjek koji je ikada vidio vozilo Formule 1 će uočiti novi “modni” dodatak, radi se o Halo zaštiti za glavu. Obožavatelji sporta mu već posprdno tepaju “flip-flop japanke i obruč od koša”.

Halo je uređaj načinjen od petlje cijevi oko vozačeve glave, koji bi trebao poboljšati sigurnost vozača u slučaju nesreće, a posebice zaštiti glave vozača u slučaju naleta na gumu ili veće krhotine s drugih bolida.

Halo zaštita je obavezna te je opisana samo osnovnim pravilima što timovima daje prostora u mijenjanju oblika površine te dodavanju nekih novih značajki pa je tako za očekivati da ćemo vidjeti male aero uređaje spojene u petlju.

Na slici su naznačene udarne sile u kilo njutnima koje halo mora izdržati kako bi prošao FIA-ine testove statičkog opterećenja.

Ukupna minimalna masa automobila je porasla za šest kilograma te sada iznosi 734 kg kako bi se nadoknadilo uvođenje halo sustava. No procjenjuje se da će stvarni učinak halo zaštite biti oko 14 kg što će momčadima ostaviti manje prostora za manevriranje balastom.

Zabrana varljivih ovjesa

piola

Još jedna mala, ali za neke timove izuzetno važna direktiva je izdana od strane FIA-e prije sezone 2018. Odnosi se na sustave ovjesa koji bi tijekom vožnje mogli doprinositi poboljšanju aerodinamičkih svojstava bolida.

Još početkom ’90-ih je nastupila zabrana podešavanja aerodinamičkih svojstava bolida tijekom vožnje aktivnim ovjesom, osim DRS sustava koji je naknadno uveden 2011. godine.

Prošle su godine timovi Red Bull i Ferrari napravili dodatnu malu vezu ovjesa s gornjim nosačem kotača koja bi se zakretala ovisno o kutu upravljača i na taj način mijenjala aerodinamička svojstva tijekom vožnje.

Prošle godine im je to progledano kroz prste jer nigdje nije bila posebno naznačena zabrana, no od ove godine FIA je naznačila zabranu takvih sustava.