Ayrton Senna je bio na putu prema pobjedi u svojoj predzadnjoj utrci za McLaren ’93 na Suzuki. Bila je to četvrta Brazilčeva pobjeda u sezoni kojom je dominirao Williams FW15C s aktivnim ovjesom.

Senna je tog dana okrenuo stvari u svoju korist briljantnom vožnjom u promjenjivim uvjetima zbog koje nosi status legende automobilizma. Ipak, utrka u Suzuki nije toliko upamćena po događanjima na stazi, već van nje.

Naime, novopridošlica u F1, Irac Eddie Irvine, je imao žustru raspravu sa Sennom nakon što ga je ometao u utrci. Senna je izgubio živce u jedan trenutak i dao šamar Irvineu zbog čega je upao u probleme s FIA-om.

Od anonimca do zvijezde vikenda

irvine

Irvine je u F1 došao iz japanske F3000. Bio je potpuno zaboravljen i već je odustao od ideje da će voziti u kraljici automobilizma jednog dana. Sve se promijenilo ’93 na Le Mans 24h kad se susreo s bivšim šefom iz F3000, Eddijem Jordanom.

Dosta se vremena nisu vidjeli i susret je oživio nadu da Irvine nastupi na posljednje dvije Velike nagrade sezone. Irac je za sjedište morao osigurati financijsku podršku. Uspio je nagovoriti sponzora iz mladih dana Cosmo Oil, ali je još bio kratak pa je morao zagrabiti u vlastitu ušteđevinu.

Jordanov su bolid prethodno vozili brojni iskusni vozači i nisu se proslavili. Ivan Capelli, Thierry Boutsen, Marco Apicella i Emanuele Naspetti nisu uspjeli osvojiti ni boda, pa čak ni perspektivni Rubens Barrichello.

Irvine je na prvom testu u Estorilu izašao razočaran iz bolida jer se nije naviknuo na Traction Control, a i tijesan kokpit mu je zadavao probleme s komforom jer je imao dug torzo i kratke noge. U prvom razgovoru s inženjerom je kazao: “Ovo mi je bila najgora odluka u životu”.

“U Japanu mi je dobro. Imam dobrog sponzora i dobar tim. Utrkivanje je kompetitivno i vozim se na vrhu poretka konstantno. Ne želim doći u F1 samo kako bih bio tamo”, kazao je Eddie.

“Što god da vozim i dok god sam sretan, jedino mi je to bitno. Ali naravno, za bilo koga drugog ako nisi u F1, nisi nitko”.

Eddie Suzukameister

irvine

Irvine je tokom tri sezone u Japanu odradio 11 F3000 utrka na Suzuki i nebrojeno testnih krugova s beskonačnom zalihom Dunlopovih guma. Znao je svaki pedalj staze, a gume lokalne proizvodnje za F3000 su bile gotovo identične onima u F1.

Na kraju prvog slobodnog treninga poredak je glasio: Hill, Hakkinen, Alesi, Schumacher i Irvine(!), a u subotu je Eddie priredio malu senzaciju osmim mjestom u kvalifikacijama. To je bio impresivan rezultat za Jordan-Hart koji cijelu sezonu nije osvojio niti bod.

Da stavimo stvari u kontekst: Rubens Barrichello je nosio reputaciju buduće superzvijezde i Senninog nasljednika. Pomeo je momčadske kolege Capellija i Boutsena, ali se samo jednom kvalificirao u top 10, dok je obično završavao oko 13. do 17. mjesta. Rezultat novaka Irvinea je svima upao u oko.

Irac je odlično odradio start utrke. Odlučio se za vanjsku stranu zavoja 1 i prestigao Hilla i Schumachera. Michaelu je kao i Damonu trebalo nekoliko krugova da prestignu tvrdog i borbenog Irca.

Eddie se popeo na četvrto mjesto nakon što se Schumacher razbio, a neki otišli u boks po nove gume. Nedugo nakon je počela kiša i vozači su morali usporiti. Bio je to spas za Eddijeva bolna leđa zbog kojih je mislio odustati.

“U 10. krugu sam mislio da više neću izdržati. Leđa su me ubijala”, prisjeća se.

Irvine je znao da hitro mora u boks po kišne gume, ali su ga iz momčadi ostavili vani jer su prvo pozvali devetoplasiranog Barrichella u boks. Dok je kiša pojačavala, Eddie je oprezno vozio stazom i gubio vrijeme zbog čega je pao na deseto mjesto, a kolega Rubens se popeo na šesto.

Irvine je unatoč velikoj boli nastavio proboj i kad mu se Senna pojavio u retrovizoru, nalazio se na rubu osvajača bodova. S malo goriva u rezervoaru i sve sušom stazom, Eddie je držao vrlo dobar tempo. Senna ga je prestigao tek kad je proklizao preko ulja u zavoju Degner, ali Irvine se želio vratiti ispred Senninog McLarena jer je osjetio da je brži i želio je ponajviše napasti starog rivala Hilla.

Tog je dana prestigao Ayrtonan Sennu dvaput kako bi se vratio u krug i ušao u probrani krug osvajača bodova u prvom nastupu. Irvine je ipak bio frustriran nakon utrke jer je previše vremena izgubio na slickovima za vrijeme kiše.

Senna je s druge strane unatoč pobjedi, na press konferenciji izgrdio Irca koji ga je kao ‘backmarker’ ometao u utrci. Nakon što je odradio pressicu, uputio se prema sobi u kojoj je Gerhard Berger s društvom domaćina Bernija Ecclestona nazdravljao domaćim šnapsom.

Iza scene

senna berger
Ayrton je pogonjen šampanjcem s podija počašćen Bergerovom austrijskom rakijicom dok su gledali reprizu utrke. Senna je potom počeo prigovarati oko borbe s Irvineom, a Austrijanac ga je počeo zadirkivati.

Berger je pogledao u Ayrtona i pitao ga: “Tko je ono što te blokirao? Mislim da je Eddie napravio dobar posao danas, jel da?, nastavio je zadirkivati, a u tom je trenutku Sennino lice promijenilo boju. Napustio je sobu i otišao niz stepenice, a ostatak društva je ostao u nevjerici.

“Znao sam što će šnaps učiniti”, kaže Berger. “Za nas Austrijance, to je domaće piće i stvara agresiju u čovjeku!”. Rekao sam mu: “Nemojmo pričati o tome, idi i napravi što moraš”, a onda je nestao prisjeća se Berger.

Senna je namršteno marširao prema Jordanovom uredu i ušao u pratnji inženjera Giorgija Ascanellija i menadžera Jo Ramireza.

Eddie Jordan je već napustio stazu i bio na putu za odmor u Australiji, dok je postava u Jordanu izgledala ovako: komercijalni direktor Ian Phillips, Rubens Barichello i njegov menadžer, novinar Adam Cooper i Eddie Irvine.

Senna je tražio pogledom Irvinea i kad su im se oči našle, Irvineove su promijenile raspoloženje. Novinar Cooper je potajno upalio snimalicu taman kad je Ayrton započeo svoje izlaganje koje je preraslo u verbalni, a potom i u fizički obračun.

Razgovor sa snimke

Senna: Kažem ti nešto. Ako se ne budeš ponašao kako treba idući put, razmisli o tome što možeš učiniti.
Irvine: Suci su rekli, ‘Nema problema, ništa nisi krivo učinio’.
Senna: Je li? Sačekaj do Australije onda i suci će popričati s tobom, a onda mi reci hoće li ti reći ovo.
Irvine: Hey, ja sam samo radio najbolje što mogu za sebe.
Senna: To nije točno. Ti želiš dobro raditi. Razumijem, tu sam i ja bio, ali to nije profesionalno. Ti si ‘backmarker’ koji će upravo biti prestignut za krug…
Irvine: Ali, slijedio bih te da si prestigao Hilla!
Senna: Trebao bi propustiti vodećeg…
Irvine: Razumijem to u potpunosti!
Senna: …a ne mi doći i raditi stvari koje si radio. Zamalo si udario Hilla ispred mene triput. To sam vidio i moglo se desiti da vas pokupim obojicu. To nije način kako se radi.
Irvine: Ali ja se utrkujem…ti se se samo tu…
Senna: Ti se ne utrkuješ. Voziš kao jeb..i idiot! Ti nisi trkaći vozač, ti si jeb..i idiot!

– Nakon ovoga, nije bilo povratka. Eddie nije uzvratio s psovkama, ali se nije želio povući jer je bio uvjeren da nije učinio ništa krivo. Senna je s druge strane zanijemio na nonšalantnost novaka. –

Senna: Budi oprezan momak.
Irvine: Hoću, pazit ću se tebe.
Senna: Imat ćeš problema vidim, ne samo sa mnom već i drugim vozačima i FIA-om.
Irvine: Je li?
Senna: Vidjet ćeš.
Irvine: Ok, dobro.
Senna: Da, dobro je znati.
Irvine: Ok, vidimo se…

Situacija se zahuktavala, a to je vidio i Sennin sunarodnjak Barrichello. “Nikad ga nisam vidio tako uzrujanog, a upravo je pobijedio utrku”, započinje Rubens.

“Bio je lijevak, a krenio je na Eddija desnom rukom i kad se Eddie pokušao izmaknuti, naletio mu je na ljevicu. Bio je to big bang i Eddie je pao ko kruška”.

McLarenovci su prema Rubensovim riječima onda odvukli Sennu i nakon par minuti, cijeli paddock je znao što se dogodilo.

Toga se s osmijehom prisjeća i ‘inicijator sukoba’ Berger: “Došli su nam ljudi i kazali da se Ayrton potukao s Eddijem. Šnaps je definitivno bio razlog njegove reakcije. Tog je dana rakijica bila najbolji lijek za njegove probleme”.

Svi su mediji od šamara napravili veliku priču i incident je imao veći odjek od sportskog događaja. Brazilčev menadžment je čak pokušao otkupiti kazetu, a Ayrton se branio: “Ljudi oko mene nisu bili u trijeznom stanju. Svi su bili pijani i nisu ništa učinili da spriječe incident”.

U zadnjoj utrci sezone u Adelaideu je ostvario zadnju pobjedu za McLaren i emotivno je proslavio, a Eddie je tokom vikenda bio oprezan sa Sennom.

“Bio mi je najdraži vozač, a nakon toga sam ga vidio kao arogantnog šup** Razgovarao sam s njima na startu sezone 1994 i sve izgladili. Kazao je da je to iza nas, nešto u tom stilu”, zaključio je.

senna irvine pomirba

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.