Home Motorsport Od ”Nafte” do “Delte”

Od ”Nafte” do “Delte”

0
Od ”Nafte” do “Delte”

“INA Delta rally” predstavlja najstarije, najteže i najpopularnije automobilističko natjecanje u Republici Hrvatskoj, po mnogim ocjenama jedno od najkvalitetnijih u ovom dijelu Europe.

Utemeljeno 1974. godine od tadašnjeg organizatora Auto-moto društva “INA” iz Zagreba, kao “INA-Delta TLX rally”, dugo je tražilo svoje mjesto pod europskim suncem, pokušavajući dobiti status priredbe Prvenstva Europe, što je ostvareno tek 1991. godine. Tada je FIA prihvatila višegodišnju kandidaturu, tako da je u lipnju 1992. godine sa predznakom rednog broja 19. održana prva “europska delta”, koeficijenta 2.

Organizatori uvijek i s ponosom ističu, da je to bila i prva međunarodna sportska priredba koja je povjerena hrvatskim organizatorima u bilo kojem sporta, nakon osamostaljenja Republike Hrvatske, kao slobodne, neovisne i samostalne države.

Kvalitetna organizacija, te nemjerljiva pomoć i podrška glavnog pokrovitelja, a može se slobodno reći uz sportske entuzijaste i utemeljitelja relija INA-Industrija nafte d.d. Zagreb, uz podršku najviših državnih sportskih i političkih vlasti, rezultirali su da Međunarodna automobilska federacija FIA već slijedeće 1994. godine povisi rejting relija na koef pet, a samo godinu iza toga 1995. godine i na prestižni koeficijent deset.

“INA Delta rally” je jedna od najznačajnijih međunarodnih sportskih priredbi u Republici Hrvatskoj i ima izuzetno bogatu sportsku povijest. Prvo natjecanje je održano u rujnu 1974. i bodovano je za (tada regionalno) Prvenstvo Hrvatske. Start je bio u Delnicama, a staza duga 283 kilometara vodila je cestama Gorskog Kotara i Like do cilja u Rijeci. Uz jedan ispit spretnosti vožena su i dva brdsko-brzinska: Platak (8,2 km) s asfaltnom podlogom i Učka (8 km) po makadamskoj cesti.

Prvi je pobjednik bio Tomislav Markt, član tadašnjeg INA-tima. Tri je godine trebalo proći da se “Delta” boduje za Prvenstvo Jugoslavije. Startalo se u Preluci kod Opatije, a 690 km dugačka staza, s pet brzinskih ispita vodila je preko Ogulina, Delnica, Duge Rese, Siska i Zagreba gdje je bio cilj. Od 44 posada, koliko ih je startalo, najuspješnija je bila ona s vozačem Alešom Pušnikom iz Slovenije.

Daljnjih dugih devet godina dokazivanja prethodilo je podizanju ranga natjecanja za jednu stepenicu više. Naime, 13. po redu “delta”, održana 1986., upisana je u kalendar FIA-e kao međunarodno pozivno natjecanje. Nastupilo je čak 75 posada iz Italije, Austrije, Njemačke, Češke, Slovačke, Slovenije i Hrvatske.

Nakon toga natjecanje u potpunosti seli i definitivno ostaje do danas na atraktivnim i zahtjevnim stazama u bližoj okolici Zagreba, po Zagrebačkoj gori, području Grada Samobora, Žumberku, Plješivici i Hrvatskom Zagorju.

Najteže razdoblje bilo je svakako ono za ratne agresije na Hrvatsku. Unatoč brojnim teškoćama, organizacija je bila besprijekorna i reli je upravo u tim najtežim godinama, sada u organizaciji Auto-kluba “Delta” Zagreb, doživio vrtoglav uspon, nezabilježen u povijesti Europskog reli Prvenstva.

Naime, te prve europske 1992. godine, (pobjednici posada Ž. Šepetavc – N. Krlić, Hrvatska) kao i slijedeće 1993. godine reli je održan s koeficijenotm dva, odmah potom 1994. godine s koeficijentom 5 (N. Pulić – D. Devunić), a već slijedeće 1995. sa prestižnim koeficijentom 10 (pobjednici ponovno N. Pulić – D. Devunić).

Zahvaljujući dobrim prijateljskim vezama i poznanstvima, te sve većoj sportskoj reputaciji Rally-a i organizatora, na natjecanju nastupa sve više kvalitetnih inozemnih vozača (tri puta i reli prvak Europe E. Bertone, Italija) čime se zadržao visoki međunarodni rejting natjecanja, a objektivne ocjenenajvrsnijih FIA promatrača i predsjednika Sportskih komisija, to još više učvršćuju.

Naravno da se organizator, sada pod novim imenom Auto klub “Delta” Zagreb, na ovim postignućima nije zaustavio i natjecanje je od 1996. godine kao “Croatia Delta rally” redovno kandidirano i za najviši europski koeficijent, tada jedini još preostao koeficijent 20, sadašnjeg Prvenstvo Europe.

Pitali smo se nakon toga: Mogu li “deltaši” i s kojim argumentima uskoro do najvišeg europskog ranga ili čak do relija za Svjetsko prvenstvo, kako u šali, ali s puno ozbiljnosti često govore?

Argumenti, ukratko bi mogli reći da uz “INA delta rally” stoje svi najvažniji sportski i državni čimbenici u Republici Hrvatskoj, kvalitetni sponzori i brojni mediji, a samu organizaciju provodi klub koji svoju aktivnost temelji na programima svog sportskog prethodnika Auto-moto društvo “Nafta” Gojlo, utemeljenog 1949. godine, sa profesionalnim stručnim timom i brojnim sportskim djelatnicima-volonterima, te vrhunskom tehničkom opremom,posebno glede mjerenja vremena, obrade rezultata i informatičke prezentacije istih, koju kao “Delta Timing”, osim u Hrvatskoj, obavlja na brojnim automobilističkim natjecanjima za Prvenstvo Austrije i Prvenstvo Slovenije.

Uz dobru organizaciju koju je osigurala konzalting potpora i dodatna podrška utjecajnjh prijatelja auto rally sporta u Europi, koji su u “Croatia delta rallyu” prepoznali projekt vrijedan potpore, koncem 2006.g. je stigla dugo očekivana vijest. Međunarodna automobilistička federacija FIA nominirala je priredbu u 2007. godine za najviši europski status – Prvenstvo Europe, a pobjednici te godine su hrvatska posada J. Šebalj – T.Klinc. U istom rangu natjecanja priredba je održana 2008. i 2009.godine.

Nažalost, 2010.godine pritisnuti ranije neriješenim financijskim obvezama, recesijom i nedostatkom sponzora, AK “Delta” je bio prisiljen otkazati održavanje trideset i sedmog relija imenom “Delta”.

41. izdanje ove priredbe pod imenom “INA Delta Rally” je bilo s europskim predznakom – FIA Rally prvenstva Srednje Europe (FIA Central European Zone), ali i mogućnošću napretka u više FIA sustave (Kup ili Prvenstvo Europe, te na kraju i Svjetsko rally prvenstvo (WRC), što predstavlja novi izazov Organizatoru Auto klubu “INA DELTA” Zagreb i Suorganizatoru Gradu Zagrebu te Glavnom pokrovitelju INA Industrija nafte, ali svima drugimakoji i dalje podupiru ovu priredbu.

I ove je godine INA Delta Rally uvršten u viši rang natjecanja FIA EUROPSKI RALLY TROFEJ (FIA-ERT) ZA VOZAČE I SUVOZAČE te po prvi put u Alpe Adria rally cup. To znači da su pred nama novi izazovi, sportski rečeno: „Delta“ ide dalje, ove godine 8. i 9. lipnja.

Vrhunski vodič relija uz popis najvećih imena – pobjednika ovog relija:

http://www.ak-inadelta.hr/deltarally/wp-content/uploads/2018/05/Rally-vodic.pdf