Sa završetkom VN Francuske smo i službeno zakoračili u drugu trećinu F1 sezone 2019. Zasad je situacija kristalno jasna, Mercedes dominanira na vrhu i gotovo sto posto će osvojiti šesti naslov zaredom. Sport u međuvremenu poprima epske razmjere izvjesnosti i nesadržajnosti, osim u sredini poretka.

Za takav razvoj situacije nisu krivi vozači koji vrhunski odrađuju posao i spremni su bez greške juriti brze krugove, ni inženjeri koji koriste najbolje ono što im tržište nudi, već performanse modernih bolida koje su bliže letjelicama nego automobilima. Boravak u zavjetrini umjesto da ‘olakša’ praćenje konkurenta, izuzetno otežava prianjanje aerodinamično kompleksnim bolidima zbog smanjene stabilnosti, povećane potrošnje guma i nedostatka hlađenja.

VN Francuske na tradicionalnoj testnoj stazi Paul Ricard je bio odličan primjer za vidjeti s kakvim se sve problemima vozači suočavaju u prljavom zraku dok se nalaze na maloj udaljenosti u dugim i brzim zavojima. Nekoć se u takvoj konfiguraciji zavoja moglo mnogo lakše pratiti i omogućiti napad na idućoj ravnici, dok bi danas bez dugačke DRS ravnice, pretjecanje bila nemoguća misija u slučaju podjednakog paketa.

Najbolji pokazatelj za sve probleme F1 je utrkivanje u juniorskim F2 i F3 serijama koje se mogu pohvaliti boljom trkaćom akcijom od kraljice automobilizma. To ponajviše mogu zahvaliti manje kompleksnom tehnologijom, aerodinamikom, standardiziranim dijelovima, a ni podjednaka snaga motora nije na odmet.

Pratitelji Formule 1 su svakim vikendom sve manje privučeni događanjima sa staze, a najveći dio akcije se odvije već u subotnjim kvalifikacijama. Tu vozači pokazuju svoj maksimum i paketa koji mu je momčad isporučila pa jurenje zna biti izuzetno atraktivno u očima gledatelja. Svaka desetinka može biti velika pa detalji i sitne greške mogu odlučiti u krucijalnoj startnoj poziciji. Za ozbiljne pratitelje, kvalifikacije često znaju biti vrhunac vikenda.

Problemi s kojima se F1 suočava u utrkama nisu od jučer i već nekoliko sezona zazivamo kako su potrebne suštinske promjene, primjerice ograničenje budžeta i izjednačavanje performansi bolida kako bi se revitalizirao sport i pridonijelo neizvjesnosti te spektaklu. To je jedini način da se današnji gledatelji zainteresiraju i angažiraju, inače će F1 izgubiti i ono malo vjerne publike što je ostalo (u zadnjih 10 godina, broj gledatelja se smanjio za 30 posto).

Glavne stavke o kojima ovisi budućnost sporta su hrabrost F1 vodstva za donošenje ključnih odluka i politička moć Mercedesa koji je zadnjih godina ‘privatizirao’ natjecanje. U vremenu ispred nas ćemo vidjeti koliko su šefovi Liberty Medije spremni ‘liberalizirati’ sport, a koliko šefovi Mercedesa popustiti jer ovakav razvoj situacije ne ide u prilog nikome, osim šačici ljudi.