Zašto je VN Kanade bila procesijska?

Dolaskom F1 karavane na Isle Notre-Dame nadomak Montreala, staza je nakon dugo vremena dobila posjetitelje. Jasno je bilo već na prvom treningu kako će se zbog količine prašine na stazi ovog vikenda voditi borba ne za pozicije već prianjanje.

Današnji se bolidi masovno uzdaju u aerodinamiku i prianjanje guma koje im omogućavaju karakteristike više nalik letjelicama negoli običnim automobilima. Sve vrhunski štima kad su zadovoljavajući uvjeti na stazi, ali ovog je vikenda bilo drugačije jer se gusta prašina podizala iza bolida i malim zalaskom s idealne putanje.

Osjećaj koji vozaču nastane prelaskom na prašnjavi dio staze je sličan ledenoj podlozi. Gume ne grizu prilikom jačeg kočenja (moguće blokiranje kotača), temperatura guma opada zbog posljedičnog smanjena brzine, dok površinski sloj gume “skuplja” prašinu i komadiće guma koji su nalik kamenčićima, a i pružaju takav osjećaj prelaskom preko njih.

Pirelli je ovog vikenda pripremio najmekše komponente guma, iako staza Gilles Villenueve slovi za jednu od najbržih u kalendaru. Takav je potez bio opravdan jer su uvidjeli kako će ovog vikenda podloga biti vrlo kliska i pružati nisku trakciju bolidima.

Kimi Raikkonen je prilikom prestizanja za krug zaostalog Sirotkina kroz šikanu zavoja 3-4 izgubio preko sekundu i pol za Hamiltonom jer je morao koristiti prljavu stranu staze! Možete onda samo zamisliti kako bi bilo da su se izravno borili, tj. da Sirotkin nije morao popustiti iskusnom Fincu.

vettel kanada

Kako popraviti situaciju?

Moramo pohvaliti Pirelli na izdržljivosti guma, ali isto tako naglasiti kako nisu uspjele dobro odraditi svoj posao. Već je u petak ustanovljeno kako se podloga lošije gumira od očekivanja i da bi ovog vikenda moglo biti problema. To znači da su Pirellijeve hipermeke, ultrameke i supermeke bile pretvrde za ove uvjete, a to smo vidjeli u utrci zato što su ultra-meke gume na Red Bullu, ali i Hamiltonovu Mercedesu bez problema odradile i izdržale 50 krugova.

Staza je po konfiguraciji izuzetno zahtjevna prema stražnjim gumama zbog jakog ubrzanja na izlascima iz sporih zavoja, a naročito iz zavoja 2 i 10. Vozači tokom cijele utrke moraju paziti na potrošnju stražnjih guma i biti mirne noge na gasu. Zato su i scene utrkivanja (izuzev Renaultovaca i Leclerca) bile rijetke, a utrka procesijska.

Formula 1 bi zbog viđenog tokom vikenda na stazi Gilles Villenueve svakako trebala imati popratnu trkaću seriju, a Pirelli pripremiti još mekše gume. Organizator bi također trebao razmisliti o reasfaltiranju podloge jer je aktualna klizava i ne dopušta akciju modernim bolidima koji vape za gripom, a ne proklizavanjem.

Utrkivanje na VN Kanade je tokom ere V8 bolida bilo odlično jer su bolidi bili uži i gotovo 100 kg lakši od aktualnih. To im je omogućavalo veću okretnost i više manevarskog prostora, ponajviše na kočenjima i izlascima iz zavoja jer su manje opterećivali gume.

Obožavatelji najbržeg sporta na četiri kotača se imaju pravo žaliti na manjak akcije, ali isto tako razumjeti da utrkivanje ovisi o nizu faktora koje se treba ispuniti da bi se ono i ostvarilo. Nemojmo zaboraviti da je VN Kanade polulična staza i da sitna greška može biti katastrofalna.